Masyarakat
Cina sememangnya begitu terkenal dengan kehebatan mereka dalam bidang
perniagaan dan keusahawanan. Bukan hanya masyarakat Cina di negara kita, malah
boleh dikatakan hampir di seluruh dunia kita dapat melihat masyarakat Cina memonopoli
bidang perniagaan.
Produk-produk yang terdapat di pasaran hari ini juga kebanyakkannya datang dari negara Tembok Besar itu termasuklah barang-barang keperluan rumah, tekstil dan pakaian, serta peralatan-peralatan IT terkini. Mereka juga mampu untuk menjadikan sesuatu perniagaan yang bermula hanya dengan kecil-kecilan menjadi lebih maju dan luas. Pendek kata, keistimewaan kaum Cina ini adalah daripada aspek strategi mereka menjalankan perniagaan tersebut. Hal ini turut menjadikan kaum Cina dipandang begitu tinggi kerana mereka mempunyai kemahiran yang tersendiri dalam menjalankan sesuatu perniagaan yang mereka ceburi.
Apabila dikaji secara mendalam, apa yang dapat dirumuskan adalah kemahiran dalam perniagaan atau bisnes bukanlah suatu keistimewaan yang hanya boleh didapati bagi sesuatu kaum. Tetapi kemahiran tersebut sememangnya boleh dipelajari.
Pegangan Masyarakat Cina dalam Perniagaan
Kredit : usahawan.com
Produk-produk yang terdapat di pasaran hari ini juga kebanyakkannya datang dari negara Tembok Besar itu termasuklah barang-barang keperluan rumah, tekstil dan pakaian, serta peralatan-peralatan IT terkini. Mereka juga mampu untuk menjadikan sesuatu perniagaan yang bermula hanya dengan kecil-kecilan menjadi lebih maju dan luas. Pendek kata, keistimewaan kaum Cina ini adalah daripada aspek strategi mereka menjalankan perniagaan tersebut. Hal ini turut menjadikan kaum Cina dipandang begitu tinggi kerana mereka mempunyai kemahiran yang tersendiri dalam menjalankan sesuatu perniagaan yang mereka ceburi.
Apabila dikaji secara mendalam, apa yang dapat dirumuskan adalah kemahiran dalam perniagaan atau bisnes bukanlah suatu keistimewaan yang hanya boleh didapati bagi sesuatu kaum. Tetapi kemahiran tersebut sememangnya boleh dipelajari.
Pegangan Masyarakat Cina dalam Perniagaan
Masyarakat
Cina mempunyai pegangan yang tersendiri dalam usaha memajukan perniagaan
mereka. Pegangan mereka ini begitu kuat sehingga mereka akan cuba melaksanakan
segala apa yang termampu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik dalam bisnes
yang dijalankan. Berikut merupakan tujuh pegangan masyarakat Cina dalam aspek
bisnes atau perniagaan :
1. Rajin, jika tidak berniaga akan menjadi malas
1. Rajin, jika tidak berniaga akan menjadi malas
2.
Jimat,
jika tidak akan membazir modal
3.
Senyuman
dengan pelanggan, jika tidak pelanggan akan lari
4.
Kejar
masa, jika tidak peluang akan diambil orang
5.
Harga
berpatutan, sekiranya tidak mungkin akan menimbulkan pergaduhan
6.
Membenarkan
hutang hanya dengan orang yang dikenali, jika tidak modal akan hilang
7.
Semak
akaun setiap hari untuk pastikan modal bagi hari esok.
Ketujuh-tujuh ini juga merupakan peribahasa masyarakat Cina tentang perniagaan dan bisnes. Sekiranya kita meneliti ketujuh-tujuh aspek ini, dapat disimpulkan bahawa sikap menjadi kunci utama kejayaan mereka dalam perniagaan. Sikap yang baik, tekun dan gigih merupakan asas kepada rahsia kejayaan mereka selama ini.
Perniagaan Adalah Satu Seni
Ketujuh-tujuh ini juga merupakan peribahasa masyarakat Cina tentang perniagaan dan bisnes. Sekiranya kita meneliti ketujuh-tujuh aspek ini, dapat disimpulkan bahawa sikap menjadi kunci utama kejayaan mereka dalam perniagaan. Sikap yang baik, tekun dan gigih merupakan asas kepada rahsia kejayaan mereka selama ini.
Perniagaan Adalah Satu Seni
Apa
yang lebih menarik lagi, masyarakat Cina turut menganggap bisnes merupakan satu
seni. Memetik satu falsafah masyarakat Cina yang berbunyi, ‘dunia perniagaan
penuh dengan sepak terajangnya. Oleh itu peniaga perlu mempersiapkan dirinya
dengan seni kungfu perniagaan bagi menghadapi sebarang bentuk serangan dan
kemungkinan mendatang.’ Falsafah ini begitu popular dalam kalangan mereka.
Mereka turut menyamakan perniagaan atau bisnes dengan seni kungfu yang
digunakan untuk mempertahankan diri. Mengapa? Dunia bisnes memerlukan kita
untuk bersedia bagi menghadapi segala rintangan dan masalah yang tidak
dijangka. Begitu juga dengan seni kungfu. Mempelajari seni kungfu adalah
bertujuan untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi sebarang bentuk ancaman yang
mendatang. Maka, daripada sinilah timbulnya istilah seni bisnes atau seni
perniagaan bagi masyarakat Cina. Terdapat beberapa tip penting yang membahaskan
tentang seni perniagaan masyarakat Cina, anataranya ialah :
· Seni berniaga adalah cukup halus dan tidak memadai mempelajarimya secara teori sahaja. Berniaga perlu praktikal dan menuntut seseorang supaya selalu bersikap fleksibel.
· Seni berniaga adalah cukup halus dan tidak memadai mempelajarimya secara teori sahaja. Berniaga perlu praktikal dan menuntut seseorang supaya selalu bersikap fleksibel.
·
Peniaga
perlu bersikap ringan tulang, ramah serta menjadikan pelanggan sebagai saudara
rapat atau sebagai seorang sahabat.
·
Seseorang
peniaga perlu mempunyai daya ketahanan yang tinggi, mental yang kuat dan jiwa
yang teguh dengan pendirian.
Untuk menjadi seseorang yang berjaya dalam perniagaan dan bisnes, mereka selalunya tidak kedekut untuk mengeluarkan perbelanjaan asalkan dapat menarik dan meyakinkan hati pelanggan. Bagi mereka, pelanggan yang akan membantu mereka untuk mengembangkan lagi perniagaan yang sedang diusahakan. Antara petua yang mereka selalu amalkan dalam perniagaan adalah ‘menjadi peniaga yang mudah dipercayai, mudah berurusan dan tidak cerewet.’ Disebabkan petua ini juga, mereka begitu gigih dan bersungguh-sungguh untuk menarik hati pelanggan dan menjaga pelanggan yang sedia ada dengan sebaik-baiknya. Bagi mereka juga, dalam perniagaan perlu ada nilai-nilai kemanusiaan, elemen kebajikan dan tanggungjawab sosial kepada masyarakat dan peniaga adalah diibaratkan seperti hamba yang berkhidmat kepada tuannya.
Selain itu, masyarakat Cina turut menekankan beberapa ciri-ciri seorang peniaga yang perlu ada dalam diri mereka. Bisnes atau perniagaan tidak akan menjadi satu seni sekiranya ciri-ciri ini tidak ada dalam diri mereka. Antara ciri-ciri tersebut adalah :
· Sabar
Untuk menjadi seseorang yang berjaya dalam perniagaan dan bisnes, mereka selalunya tidak kedekut untuk mengeluarkan perbelanjaan asalkan dapat menarik dan meyakinkan hati pelanggan. Bagi mereka, pelanggan yang akan membantu mereka untuk mengembangkan lagi perniagaan yang sedang diusahakan. Antara petua yang mereka selalu amalkan dalam perniagaan adalah ‘menjadi peniaga yang mudah dipercayai, mudah berurusan dan tidak cerewet.’ Disebabkan petua ini juga, mereka begitu gigih dan bersungguh-sungguh untuk menarik hati pelanggan dan menjaga pelanggan yang sedia ada dengan sebaik-baiknya. Bagi mereka juga, dalam perniagaan perlu ada nilai-nilai kemanusiaan, elemen kebajikan dan tanggungjawab sosial kepada masyarakat dan peniaga adalah diibaratkan seperti hamba yang berkhidmat kepada tuannya.
Selain itu, masyarakat Cina turut menekankan beberapa ciri-ciri seorang peniaga yang perlu ada dalam diri mereka. Bisnes atau perniagaan tidak akan menjadi satu seni sekiranya ciri-ciri ini tidak ada dalam diri mereka. Antara ciri-ciri tersebut adalah :
· Sabar
·
Tidak
mudah putus asa
·
Pandai
merebut peluang
·
Mempunyai
perhubungan awam yang baik
·
Berpandangan
jauh
·
Berpegang
pada janji
·
Berupaya
meyakinkan pelanggan semasa menguruskan perniagaan
·
Memiliki
daya tahan dan semangat juang yang tinggi
·
Tidak
suka menunggu kerana peluang tidak pernah menunggu mereka
Ciri-ciri ini perlu ada dalam diri setiap peniaga yang ingin memastikan perniagaan mereka dapat berkembang maju. Apa yang disenaraikan ini juga adalah merupakan satu jalan yang boleh diguna pakai dalam strategi seseorang peniaga untuk menarik lebih banyak kepercayaan dan keyakinan para pelanggan terhadap bisnes yang dijalankan. Apabila pelanggan semakin ramai, maka sudah tentu untung yang lebih besar juga turut menanti.
Konsep Berniaga yang Diamalkan oleh Kaum Cina
Ciri-ciri ini perlu ada dalam diri setiap peniaga yang ingin memastikan perniagaan mereka dapat berkembang maju. Apa yang disenaraikan ini juga adalah merupakan satu jalan yang boleh diguna pakai dalam strategi seseorang peniaga untuk menarik lebih banyak kepercayaan dan keyakinan para pelanggan terhadap bisnes yang dijalankan. Apabila pelanggan semakin ramai, maka sudah tentu untung yang lebih besar juga turut menanti.
Konsep Berniaga yang Diamalkan oleh Kaum Cina
Kaum
Cina mensasarkan matlamat dan tujuan tertentu dalam perniagaan mereka. Bagi
memastikan matlamat mereka tercapai, mereka akan saling bantu-mambantu antara
satu sama lain khususnya sesama masyarakat Cina. Konsep perniagaan orang Cina
adalah berasaskan prinsip simbiosis iaitu mereka sebagai peniaga saling lengkap
melengkapi antara satu sama lain. Contoh, sekiranya ada peniaga Cina yang
menjual barangan runcit, maka peniaga Cina yang lain akan menjual barangan
basah seperti ikan, daging dan ayam serta barangan keperluan yang lain. Mereka
turut bijak mengambil peluang dengan membuka restoran di kawasan tersebut dan
akan mendapatkan barang-barang keperluan untuk memasak daripada kedai-kedai
yang telah sedia ada di sekitar kawasan tersebut. Secara tidak langsung,
peluang yang mereka ambil ini akan menjadikan perniagaan di kawasan tersebut
berkembang kerana adanya sokongan yang kuat dalam kalangan peniaga di kawasan
tersebut. Apabila hal ini terjadi, perniagaan masing-masing akan lebih mudah
berkembang dan tidak mudah untuk gulung tikar.
Terdapat satu fakta menarik tentang konsep perniagaan orang Cina yang perlu kita ketahui. Suku Hailam merupakan suku terakhir yang masuk ke Tanah Melayu satu ketika dahulu. Apabila mereka sampai, mereka melihat banyak bidang perniagaan yang sudah diterokai oleh suku-suku Cina yang datang lebih awal. Maka mereka menceburkan diri dengan mengambil peluang membuka kedai kopi yang mana ketika itu belum diterokai secara meluas oleh suku-suku Cina yang lain. Mereka turut mempelbagaikan menu mereka dengan memperkenalkan roti bakar dan nasi ayam Hainan.
Akhirnya, perniagaan ini kekal sehingga ke hari ini dan semakin meluas dari hari ke hari.
Dalam satu kajian terhadap sebuah buku yang bertajuk Rahsia Bisnes Orang Cina hasil karya Ann Wan Seng ada menyatakan bahawa masyarakat Cina tidak memandang rendah kepada mana-mana orang yang gagal dalam perniagaan dan mereka memandang tinggi kepada sesiapa yang hendak berusaha dan selalu memberi galakan serta peluang kepada sesiapa yang mahu melibatkan diri dalam perniagaan. Ini membuktikan, bahawa mereka langsung tidak mengenal erti putus asa dan erti kegagalan dalam bisnes yang dijalankan sebaliknya hanya memandang kehadapan tanpa menoleh lagi kebelakang. Maka tidak hairanlah pada hari ini kita dapat melihat lapangan perniagaan di negara kita majoriti besar dikuasai oleh masyarakat Cina.
Terdapat satu fakta menarik tentang konsep perniagaan orang Cina yang perlu kita ketahui. Suku Hailam merupakan suku terakhir yang masuk ke Tanah Melayu satu ketika dahulu. Apabila mereka sampai, mereka melihat banyak bidang perniagaan yang sudah diterokai oleh suku-suku Cina yang datang lebih awal. Maka mereka menceburkan diri dengan mengambil peluang membuka kedai kopi yang mana ketika itu belum diterokai secara meluas oleh suku-suku Cina yang lain. Mereka turut mempelbagaikan menu mereka dengan memperkenalkan roti bakar dan nasi ayam Hainan.
Akhirnya, perniagaan ini kekal sehingga ke hari ini dan semakin meluas dari hari ke hari.
Dalam satu kajian terhadap sebuah buku yang bertajuk Rahsia Bisnes Orang Cina hasil karya Ann Wan Seng ada menyatakan bahawa masyarakat Cina tidak memandang rendah kepada mana-mana orang yang gagal dalam perniagaan dan mereka memandang tinggi kepada sesiapa yang hendak berusaha dan selalu memberi galakan serta peluang kepada sesiapa yang mahu melibatkan diri dalam perniagaan. Ini membuktikan, bahawa mereka langsung tidak mengenal erti putus asa dan erti kegagalan dalam bisnes yang dijalankan sebaliknya hanya memandang kehadapan tanpa menoleh lagi kebelakang. Maka tidak hairanlah pada hari ini kita dapat melihat lapangan perniagaan di negara kita majoriti besar dikuasai oleh masyarakat Cina.
Kredit : usahawan.com
🍍🍍🍍🍍🍍🍍🍍
~ Marilah kita berkongsi apa yang membuatkan kita berbeza...
~ Kejayaan itu adalah satu perjalanan yang berterusan… Moga Allah Bantu Kita...
No comments:
Post a Comment